מאות משקיעים רכשו דרכנו נדלן מתחת למחירי השוק

מהי ריבית ומהן ההשפעות שלה על עולם הנדלן והכלכלה ?

תוכן עניינים

למה מעלים ריבית כשיש אינפלציה ?

בימים אלו, למעלה משנה לאחר דעיכת מגפת הקורנה, מרבית שווקי העולם המערבי סובלים מאינפלציה

מוגברת וגם כאן בישראל אנו עדיין נלחמים בה.

כאשר יש אינפלציה, הבנקים המרכזיים עשויים להחליט להעלות את הריבית על מנת למתן את השפעות האינפלציה. יחד עם זאת  ההחלטה להעלות את הריבית אינה תמיד פשוטה, ויש כמה גורמים שצריך שנלקחים בחשבון.

במאמר זה נחקור את הסיבות מדוע הבנק המרכזי מעלה את הריבית  כאשר יש אינפלציה, את היתרונות והחסרונות הפוטנציאליים של מדיניות זו, ומהם האתגרים שעלולים להתעורר כתוצאה מכך.

מהי אינפלציה ?

אינפלציה הינה מדד לקצב בו רמת המחירים הכללית של סחורות ושירותים עולה לאורך זמן. כאשר האינפלציה גבוהה, יכולות להיות לכך מספר השפעות שליליות על הכלכלה, ביניהן הפחתת כוח הקנייה של הצרכנים, הפחתת התחרותיות של עסקים והגדלת עלות ההלוואה- משכנתאות.

אחת הדרכים להילחם באינפלציה היא העלאת ריבית. כאשר הריבית גבוהה יותר, ההלוואות מתייקרות, מה שיכול להפחית את הביקוש לסחורות ולשירותים ולהאט את קצב האינפלציה.

מעולם המטאפורה הבנק המרכזי שואב כספים מהציבור – מותיר אותו עם פחות נזילות כתוצאה לכך הציבור קונה פחות הביקושים יורדים- המחירים יורדים.

להעלאת ריבית יכולות להיות גם יתרונות נוספים. למשל, מעודדת חיסכון, מה שיכול לסייע בהגדלת היצע הכספים הניתנים להשאלה ובכך מסייעת לייצוב המטבע על ידי העלאת ערכו ביחס למטבעות אחרים.

 

למה העלאת ריבית מורידה אינפלציה ?

להלן הסיבות :

אינפלציה מופחתת: ריבית גבוהה יותר עוזרת להפחית את האינפלציה על ידי הפחתת הביקוש לסחורות ושירותים

חיסכון מוגבר: שיעורי ריבית גבוהים יותר מעודדים חיסכון, הדבר עוזר להגדיל את היצע הכספים הניתנים להשאלה ולהפחית את ההלוואות..

התייצבות המטבע: העלאת ריבית עוזרת לייצב את המטבע על ידי הגדלת ערכו ביחס למטבעות אחרים ובכך עוזר למסחר ולהשקעות.

סיכון מופחת לבועת נדלן: שיעורי ריבית נמוכים מעודדים השקעות ספקולטיביות, דבר  שעלול להוביל לבועת נדלן. העלאת ריבית יכולה להפחית את הסיכון לבועת נדלן על ידי כך שהלוואות יקרות יותר ומחיר הנכסים יורד לערכים ריאליים.

מהם החסרונות הפוטנציאלים בהעלאת ריבית בתגובה לאינפלציה?

האטה בצמיחה הכלכלית: ריביות גבוהות עשויות להפחית את הצמיחה הכלכלית על ידי הפחתת הביקוש לסחורות ושירותים, ועל ידי ייקור הלוואות לעסקים ולצרכנים..

עליה ברמת האבטלה: שיעורי ריבית גבוהים עלולים להוביל לעלייה באבטלה היות ועסקים מפחיתים את גיוס העובדים והצרכנים מפחיתים את ההוצאות.

הגדלת החוב הממשלתי: ריביות גבוהות יותר עשויות להגדיל את עלות שירות החוב הממשלתי, מה שעלול להוביל לגירעונות תקציביים גבוהים יותר ולהגדלת הלוואות ממשלתיות.

לחץ פיננסי על משקי הבית ועסקים: ריבית גבוהה עשויה להגביר את הלחץ הפיננסי למשקי בית ועסקים עם רמות גבוהות של חובות.

מהם האתגרים בהעלאת ריבית כתוצאה מאינפלציה ?

תזמון: יכולת התזמון של הבנק המרכזי בהעלאות הריבית היא קריטית על מנת להימנע מגרימת שיבושים כלכליים מיותרים או הארכת אינפלציה.

גורמים בינלאומיים: לריביות במדינה אחת יכולות להיות השפעות זליגה על מדינות אחרות, מה שעלול להקשות על הבנקים המרכזיים להעלות את הריבית בתגובה לאינפלציה.

לחץ פוליטי: בנקים מרכזיים עשויים לעמוד בפני לחץ פוליטי לשמור על ריבית נמוכה, מה שעלול להקשות על העלאת הריבית בתגובה לאינפלציה.

 

האם העלאת ריבית טובה להשקעות נדלן ?

ההשפעה של העלאת ריבית על השקעות נדל"ן מורכבת ותלויה בגורמים שונים, לרבות המצב הנוכחי של שוק הנדל"ן, סוג ההשקעה בנדל"ן והתנאים הכלכליים הכוללים. ככלל, להעלאת ריבית יכולות להיות השפעות חיוביות ושליליות על השקעות נדל"ן..

מהן ההשפעות החיוביות של עליית ריבית על השקעות נדל"ן?

ביקוש מוגבר לנכסים להשכרה: כאשר הריבית עולה, הרבה יותר קשה  לרכוש דירה, מה שעלול להוביל לעלייה בביקוש לנכסים להשכרה. הדבר עשוי להועיל למשקיעי נדל"ן שבבעלותם נכסים להשכרה, מכיוון שהם עשויים לראות עלייה בהכנסות משכירות.

תחרות נמוכה יותר מרוכשי דירות: כאמור, ריביות גבוהות יותר מייקרות את רכישה של דירות .הדבר מוביל לירידה בתחרות מצד רוכשי הדירות, מה שעשוי להקל על משקיעי נדל"ן לרכוש נכסים במחירים אטרקטיביים יותר..

מחירים יציבים: העלאת ריבית מסייעת בייצוב המחירים בשוק הנדל"ן ומועילה למשקיעי נדל"ן, מכיוון שהוא מפחית את הסיכון לתנודות במחירים ומוביל לתשואות יציבות יותר.

מהן ההשפעות השליליות של עליית ריבית על השקעות נדל"ן?

עלות גבוהה של המינוף : משקיעי נדל"ן מסתמכים לעתים קרובות מינוף בנקאי כדי לממן את השקעותיהם. כאשר הריבית עולה, עלות ההלוואות עולה, מה שמייקר את רכישת הנכסים ופוגע בתשואה של נכסים קיימים.

ירידת ערך הנכסים: ריביות גבוהות מובילות לירידה בערך הנכסים, מכיוון שלרוכשי דירות המשכנתא מתייקרת. מוביל לירידה בערך ההשקעות בנדל"ן ומשפיע על התשואות.

ירידה בביקוש לרכישת נכסים: כאמור, ריביות גבוהות מייקרות את רכישת הנכסים, מה שמוביל לירידה בביקוש לבעלות על בתים ומה משפיע על שוק הנדלן בכללותו.

האם הריבית תחזור לרמה שלה לפני העליות ואם כן אז מתי זה יקרה?

חיזוי תנועות הריבית העתידיות הוא מאתגר, ואין דרך מובטחת לחזות בדיוק מתי הריביות יחזרו לרמות הקודמות שלהן. יחד עם זאת, ישנם מספר גורמים שעשויים להשפיע על כיוון הריבית בעתיד.

קודם כל מצב הכלכלה. אם הכלכלה תמשיך להתאושש ולצמוח, הבנק המרכזי יטה יותר להעלות את הריבית כדי למנוע מהאינפלציה לעלות מהר מדי. מצד שני, אם הכלכלה תאט או חווה מיתון, ייתכן שהבנק המרכזי ישמור על ריבית נמוכה כדי לעודד גיוס והוצאות.

 התנאים הכלכליים העולמיים. שיעורי הריבית בארצות הברית מושפעים מתנאים כלכליים גלובליים, כמו המדיניות המוניטרית של מדינות אחרות וצמיחה כלכלית גלובלית. אם הכלכלה העולמית תחווה ירידה משמעותית, זה עלול להשפיע על כיוון הריבית גם בארצות הברית.

דבר העורך : ההשפעה של העלאת ריבית על השקעות נדל"ן היא מורכבת ותלויה בגורמים שונים. אמנם העלאת ריבית יכולה להוביל לעלייה בביקוש לנכסים להשכרה ולהתייצבות מחירים, אך היא גם יכולה להוביל לעלייה בהוצאות על הלוואות, להורדת ערכי הנכס ולביקוש נמוך יותר לבעלות על בתים. על משקיעי נדל"ן לשקול היטב את המצב הנוכחי של שוק הנדל"ן ואת התנאים הכלכליים הכוללים לפני קבלת החלטות השקעה בתגובה להעלאת ריבית.

 

..

Facebook
Email
WhatsApp
מאמרים אחרונים
הכי פופולארים

מינוף נדלן

מהו מינוף נדלן ? מינוף נדל"ן הינו שימוש בהון שאול להגדלת התשואה הפוטנציאלית על השקעה

לקבלת שיחת ייעוץ חינם

מלאו את הפרטים הבאים

קבל/י את ספר הטיפים שלי בחינם!

משאירים פרטים ומקבלים את ספר הטיפים - כיצד לעשות השקעת נדל"ן בטוחה.

לקבלת שיחה חוזרת

050-5463426